Spotifyförnedringen och Feliahatets antimarknader

Uppdatering: Detta inlägg skrevs före Telia backade.

Jag hatar Spotify.

Länge har jag försökt dölja detta, eftersom det har haft karaktären av ett småaktigt hat. Efterfester har utmynnat i trängsel vid en laptop där trettiosekundersintrona har haglat endast för att avbrytas av reklamen. Då och då har jag fått fåraktiga kommentarer om att Spotify nu allt har löst problemet med fildelningen, som om det skulle finnas en lösning?

Jag har tigit mig igenom populistiska politiker som sett Spotify som en flaggskeppslösning som "passar alla".

Men jag har tigit om detta fram tills nu. Mest för att undvika de aggressiva utfall som Spotifisterna kastar till höger och vänster omkring sig. Jag har tigit mig igenom oskicket av att folk pejstar spotifyplaylistor i chatrummen och att jag en söndag fann filen spotify.dmg i min downloads-mapp efter en fest.

Allt detta skulle jag kunna förtränga till en knuten näve om det inte vore så att Spotify tillsammans med Telia bryter ny mark i en riktning mot att SABBA INTERNET!

// start Anton Abele remix //

Jag läser i tidningen idag, att Spotify ska få prioriterad trafik i Telias mobilnät. Detta eftersom Spotify behöver så mycket kapacitet för att föra över filerna. Om ditt vanliga internetabbonemang förbrukar den månatliga mängden data, kommer du kunna fortsätta lyssna på Spotify, utan begränsningar i hastighet. Prioriterad trafik! I ett nät! Har ni hört!?

// stop Anton Abele remix //

Exakt vad Telia gör: En (1) tjänst, får prioriterad trafik i ett nät. Det handlar inte om att skydda nätet mot spam, tekniska hinder eller attacker, utan att på ett mycket effektivt sätt låsa in användarna (Telia och Spotify föredrar att kalla dem "konsumener") mot en distibutionsform för "digitalt innehåll". Detta är skapandet av en antimarknad, och första steget mot kabel-tv-nät. Internet upphör att vara internet, och går sakta men säkert mot ett nät av tjänster.

Den naive (marknads)liberalen säger då genast: "Om inte konsumenterna vill ha denna tjänst kommer den inte att bli långvarig på marknaden. Ser du, det där sköter marknaden själv".

Nej, det gör den inte. Marknaden finns inte! Allt som finns är en heterogen topoligi av katedraler och bazaarer. Marknader finns inte, de skapas, på samma sätt som antimarknader skapas.

Både Telia och Spotify har i flera bemärkelser marknadsställningar som knappast kan sägas vara konkurrensutsatta. Telia står i en historisk monopolställning när det kommer till tillgången till vår infrastruktur. De står även som enda Tier 1-operatör för Sverige, och levererar därmed mycket stor del av den trafik som passerar utanför gränserna (med en kopia till FRA).

Spotify lierar sig med samma katedrallobyister som förhandlar om ACTA, även om artisterna givetvis protesterar mot detta.

Poängen är inte att utmåla varken Telia eller Spotify som onda här. Snarare är mitt uppsåt att peka på en utveckling som inte alls är bra för det nätneutrala internet som vi känner det idag. Kopplingen mellan TJÄNST och NÄT måste separeras. Vi kan inte bygga ett internet så att det är till för att leverera vissa tjänster. Då är det ju inte längre internet, eftersom ett paketswitchat TCP/IP-nät i sitt ursprungsläge inte bryr sig om vilka tjänster, protokoll eller portar som används.

Att bygga nät med tjänster som utgångspunkt blir ett fusktbygge. Det måste vi i så fall bygga om. Men nu är det faktiskt så att vi inte behöver bygga fel från första början. Vi har ett nästintill helt neutralt internet i Sverige, varför börja med felkonstruktioner nu? Vad är det som är så himla fel på det nät vi har idag?

Eller så är det inget fel på de nät vi har idag. Utan snarare är det så att vissa stora aktörer snarare tar bakvägen till profit, hellre än att bygga ut infrastrukturen och sälja fint nät.

Vad säger de politiska partierna om detta? (jag frågar som potentiell väljare).