Lobbyns kostnad för antimarknader, våra kostnader för integriteten

John Kennedy från IFPI vittnade precis inför ed att skivindustrin spenderar 75 miljoner pund, alltså ungefär en miljard svenska kronor, på att jaga pirater och lobba för upphovsrätten. Detta ger en liten fingervisning om vilka energiresurser det krävs för att upprätthålla en monopoliserande antimarknad. Varför inte kanalisera detta slöseri på något roligare, något som har mer med musik att göra... något postidigitalt med fet bas, dans och glädje? Det finns så sjukt mycket roligt att göra med ungefär två tredjedelar av dessa pengar, närmare bestämt (47, 5 miljoner), exempelvis att mäkla fred med kopimi och sen kan den internetionella festen börja!

Men de mörka IPRED-molnen tornar istället upp sig. Branschen vill casha in genom att stämma oss, på bekostnad av vår integritet. Detta kräver ett slöseri inte bara i termer av pengar, utan somLage Rahm säger:

– För att stoppa den olagliga fildelningen krävs en polisstat där all internettrafik övervakas. Är det värt det?